اخبار

گزارش سفر بازدید هیات اقتصادی سقز از تعدادی کارگاه های شرکت جان هُلدینگ در ترکیه

از سقز تا مرسین

اسعد قدیمی* سحرگاهان به فرودگاه استانبول رسیدیم ، حرکت بدون وفقه از سقز تا استانبول ما را خسته کرده بود و بالاجبار تا بعداز ظهر استراحت کردیم.

ناهار دیر هنگام که صرف شد ، نزدیکی های غروب با پیشنهاد یکی از دوستان به مجموعه ای آکواریم بزرگ از مکان های تفریحی استانبول رفتیم، جدای از زیبایی فضا ، کارگاهی را ایجاد کرده بودند که اشتغال زایی مناسبی را فراهم کرده و هزینه های اداره آن نیز از محل فروش بلیط  تامین می شد ، که نمونه آن در هر جایی قابل اجراست .
صبح روز دوم با آقای مراد جان سرمایه گذار و مدیر اصلی مجموعه جان هلدینگ قرار ملاقات داشتیم ، ساعت حدود 9 صبح به دفتر مراجعه کردیم ، تمیزی چشمگیر مجموعه اداری جلب توجه می کرد . منشی دفتـر بلافاصله ما را به دفـتر مدیر هدایت کرد . مراد جان به گرمی ما را پذیرفت . وی مـردی میانسال با پوششی ساده و فاخر بود . صمیمیت و سـادگی خـاصی در رفتـارش بود . از دکـوراسیـون اتـاقـش تاثیرات سنت و مـذهب بر افـکـار را به وضوح دیدم .
سـر صـحـبت را ما باز کردیم ؛ از میزان تحصیلاتش در زمینه های مختلف پرسیدیم . جواب سوال جالب بود ، مراد جان با آن همه موفقیت در تجارت، تحصیلاتش در حد دیپلم بود .
این سرمایه گذار بیش از 400 جایگاه سوخت و چندین شرکت ثبت شده داشت و از اینکه ایرانیان در مورد ثبت شرکت می ترسیدند، تعجب کرد. از مجموع صحبت هایش دریافتیم که در مورد بازارهای محیطی خارج از ایران کاملاً آگاه است و علت عدم استفاده تاجران ایرانی از بازارهای مصرف کشورهای همجوار را از ما سوال کرد. جان کلان مراد جان این بود وی، تمایل زیادی به سرمایه گذاری در سقز داشت ولی از بروکراسی پیچیده نظام اداری ایران گلایه داشت .
بـرنـامـه بـعـدی هیات، بازدید از کارخانه تولید لوازم خانگی بود . مسافت نسبتاً زیادی را تا رسیدن به کارخانه طی کردیم . مدیر کارخانه مردی پا به سن گذاشته و باتجربه بود.
کارگاه از چند بخش مجزا و در امتداد هم تشکیل شده بود که با خط تولید دستگاه های بُرش که قطعات فلزی محصولات را تولید می کرد شروع و در بخش بعدی قطعات پلاستیکی از طریق  تزریق گرانول به دستگاههای مربوطه تولید می شد .
 در ادامه خط تولید قطعات تولیدی بخش های قبلی مونتاژ و در پایان، خط محصولات به انبار جهت  توزیع در بازار عرضه می شد . در این کارخانه چایی ساز ، توستر ، تلویزیون ، فن های گرما ساز و ... تولید می شد .
 از نکات جالب توجه آن بود که مدیر کارگاه اظهار داشت کارخانه فاقد ژنراتور جهت تامین برق اضطراری است. وی گفت: قطعی برق ندارند و در صورت نیاز به تعمیر شبکه، شرکت برق چند هفته قبل گزارش قطعی برق را اعلام می کند و تعمیرات نیز در ایام تعطیلات انجام خواهد شد تا خط تولید تعطیل نشود .
 از چهره کارگران نارضایتی دیده نمی شد وقتی از حقوق و مزایای کارگران پرسیدیم مدیر اظهار داشت که ما مجبور به راضی نگه داشتن آنها هستیم تا برایمان کار کنند زیرا در صورت عدم رضایت فوراً در محل دیگری شروع به کار خواهند کرد . بیش از 90 درصدکارگران خط تولید لوازم خانگی را زنان تشکیل می دادند ، وقتی علت را جویا شدیم این موضوع به دلیل مطالبه دستمزد کم از طرف خانم ها نبود بلکه به دلیل نظم زیاد آنان در انجام کارها بود و خصوصاً با توجه به اینکه لوازم تولیدی بیشتر توسط خانم ها مورد استفاده قرار می گرفت.
  برنامه بعدی بازدید از کارخانه تولید سیگار بود . این کارخانه در فاصله بسیار زیادی از کارخانه تولید لوازم خانگی قرار داشت . مدیر کارخانه، فرزند حاج عبدالسلام بود که در جریان احداث کارخانه توتون آپادانا به سقز آمد . مدیر جوان کارخانه با زبان کُردی سورانی آشنایی داشت. این کارخانه چند نوع سیگار با مارکهای مختلف تولید می کرد.
سفری دیگر در پیش بود ، سفر به "مرسین" برای بازدید از کارخانه سیگار، شهری در 740 کیلومتری استانبول که فرودگاه نداشت و برای عزیمت  به آن  با هواپیما به شهر آدنا رفتیم و سپس با خودرو وارد مرسین شدیم.
 قبل از مراجعت به مرسین درآدانا، ناهار صرف شد . ناهاری با طعم تُند که اشک از چشمان هیات اقتصادی جاری شد.نزدیکی های غروب به مرسین رسیدیم . برای آشنایی شهر به مرکز خرید رفتیم . مرکز بسیار بزرگی که شاید صدها مغازه داشت و در هر مغازه بین 2 الی 10 نفر مشغول کار بودند در مرسین اشتغال بسیار خوبی در بازار ایجاد شده و تحرک بسیار زیادی در بازار احساس می شد .
صبح روز بعد به کارخانه تولید سیگار مرسین  رفتیم مدیر کارخانه مردی مسن و با وقار بود. منشی محجبه کارخانه با چایی و قهوه از ما پذیرایی کرد . بدون فوت وقت به خط تولید رفتیم چندین برند سیگار در این کارخانه تولید و بیشتر محصولات آن صادر می شد که بزرگترین بازار مصرف تولیدات این کارخانه را کشورهای، جمهوری آذربایجان ، ارمنستان ، قرقیزستان و افغانستان به خود اختصاص می داد .
مجموع کارگاههای شرکت جان هُلدینگ حدود 1500 نفر اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده بود . در این کارگاهها و کارخانه ها، مجموعه ای پویا مشغول کار بودند که بر اساس تقاضای بازار تولید صورت می گرفت تا در انبارها دپو نشود .
تمامی سرمایه گذاری ها توسط مراد جان انجام شده بود، شخصی بی ادعا و مورد احترام مجموعه همکاران و نیروها، که می گفت  اگر زمینه لازم فراهم آید و موفقیت کارخانه آپادانا(کارخانه سیگار سقز) چشم انداز روشن و مثبتی را ایجاد کند، سرمایه گذاری های دیگری نه فقط به منظور کسب سود بلکه برای انگیزه رونق اقتصادی منطقه و ایجاد اشتغال صورت در سقز انجام خواهد داد .
 این سرمایه گذار بی آلایش و بی حاشیه می تواند، مراد اشتغال شهرستان سقز را حاصل کند،  وی ریسک سرمایه گذاری در منطقه را پذیرفته است و باید ادارات هم  تسهیلات لازم برای وی فراهم کنند.
***
معاون برنامه ریزی فرماندار سقز ، مدیر شرکت توزیع برق، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مسئول اداره استاندارد سقز و بانه و نماینده سرمایه گذار ترکیه ای که برای ساخت کارخانه سیگار در سقز سرمایه گذاری کرده است، جزو هیات اقتصادی بودند.
فریبرز اولیایی، معاون برنامه ریزی فرماندار سقز، دعوت از مرادجان، سرمایه گذار بخش خصوصی برای ساخت کارخانه های دیگر جهت اشتغال زایی جوانان و رونق اقتصادی در سقز و آشنایی با نحوه فعالیت کارخانه های سرمایه گذار بخش خصوصی در ترکیه را از اهداف این سفر و حضور در کشور همسایه را عنوان کرد.
اولیایی عنوان کرد:کارخانه سیگار سقز در شهرک صنعتی با سرمایه گذاری 240 میلیارد تومانی مراد جان در حال اتمام است.
این سفر از روز دوشنبه 10 دی ماه آغاز شد و هیات اقتصادی 15 دی ماه وارد سقز شدند.